Er ultraløping usunt?

Forskere går ut med at ultraløping er en trend, og at denne ikke er sunn. En viss låt av Øystein Sunde ligger å lurer i bakhodet mitt. Det hevdes at det er ganske tydelige tegn, og at det samme har blitt vist i tidligere studier. Vel, det fine med statistikk er at du kan få den til å si akkurat hva du vil, så om du vil at ultraløping skal være usunt, ja så er det det. La meg i den sammenheng få minne om at det å ligge feit på sofaen og dytte innpå gatekjøkkenmat, potetgull og cola, med overvekt, diabetes og høyt blodtrykk, vel det er ikke helt bra det heller. Jeg vil faktisk gå så langt som å hevde at det er langt verre.

Så, la oss se hva forskningen fra Boston Marathon i 2006 sier. Jeg henter informasjon fra http://www.healio.com/cardiology/chd-prevention/news/print/cardiology-today/%7B89a9c804-32d8-4920-b97f-16c8cf4c6702%7D/some-boston-marathon-runners-had-evidence-of-cardiac-injury-post-race, som jeg håper er en noenlunde seriøs kilde.

“Also, athletes who trained less than 35 miles a week had increased pulmonary pressures, right ventricular dysfunction, myocyte injury, and stress when the researchers compared them with runners who trained more than 45 miles a week.”

Nå, dette er intressant. Blant amatører som gjennomførte Boston Marathon så var blodtrykket i lungepulsåren, graden av dysfunksjon på hjerteklaffer og stressnivå mindre for deltakere som løp mer ca 70 km per uke, enn for deltakere som løp under ca 55 km per uke. Jeg vil anta at dette gjelder også om du løper under 55 km per uke, men har tilsvarende mer av annen utholdenhetstrening, som f eks sykling og svømming.

Det sies også i klare ordelag at treningen mot en maraton helt klart gir en positiv helsegevinst, men at det er selvet løpet som kan utgjøre en risiko. Rådet som blir gitt er ganske enkelt: Tren godt (og nok) før konkurranse, og sjekk hjertet for dysfunksjon. Så, istedenfor å gå bombastisk ut å si at ultraløping er usunt, så kunne avisene isteden ha rådet til å ta en belastnings-EKG for å sjekke om det er tegn til hjerteproblemer. Det hadde vært mye bedre, men selvfølgelig en mye dårligere overskrift.

For egen del: Jeg føler meg sikker på at jeg trener tilstrekkelig per uke til at hjertet er sunt og godt og tåler belastning og jeg har tatt belastnings-EKG (og kommer etter hvert til å ta det igjen). Sist men ikke minst er jeg kjempefornøyd med å løpe 15 minutter raskere på EcoTrail i Oslo, og gleder meg til 60 km i naturen mellom Sjusjøen og Lillehammer om snaue tre uker.

Tren godt, og ha et sunt hjerte.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment